Kijkend naar de huidige maatschappij is het overbodig om te vermelden dat de vindbaarheid van je website van levensbelang is. Het is tegenwoordig zo ontzettend belangrijk om goed vindbaar in Google te zijn, het kan je bedrijf maken of kraken. Eén van de vereisten op een website is een zogeheten ‘over ons’ pagina. Op die pagina kan je jezelf en je eigen bedrijf plus werknemers voorstellen. Het lijkt een overbodige pagina, maar in veel gesprekken met nieuwe contacten is de eerste opmerking : “Vertel eens wat over jezelf”. Die opmerking/vraag kan je alvast beantwoorden door een goede ‘over ons’ pagina te hebben. Maar, hoe schrijf je een goede ‘over ons’ pagina? Hieronder volgen enkele handige tips!
Focus op je klanten
Een ‘over ons’ pagina is eigenlijk niet de juist benaming. Deze pagina draait namelijk niet alleen maar om jou. De lezers moeten we er achter zien te komen welke waarde jij voor hun kan bieden. Dat doe je niet door over jezelf te praten, maar door de achtergrond en de mijlpalen van je bedrijf te benadrukken. Deze zaken geven veel informatie over hoe jouw bedrijf in elkaar steekt. Dat is precies wat mensen willen weten als ze de ‘over ons’ pagina bezoeken.
Vertel een verhaal
Een goed verhaal blijft hangen. En je lezer dus ook. Niks zo erg als een bedrijf die vertelt dat het al sinds 1887 bestaat, maar verder niets. Vertel het verhaal erachter, mooie anekdotes en bezoekers zullen dat gaan onthouden en zien wat er allemaal vooraf is gegaan aan dat wat het nu is. Zo onderscheid jij je.
Gebruik feiten
Het klinkt zo simpel maar gebruik feiten en hanteer geen spreuken die soms niet waargemaakt kunnen worden. Deze tip kunnen we het beste verduidelijken met behulp van een voorbeeld.
Het is mogelijk om op de ‘over ons’ pagina te praten over ‘onze geweldige klantenservice’. Maar, wat heeft een bezoeker hier aan? Dit is een loze spreuk. Wie zegt namelijk dat de klantenservice geweldig is? In dit geval is het veel beter om te zeggen: ‘Ruim 90% van onze klanten heeft aangegeven onze klantenservice geweldig te vinden’. Dat is namelijk een feit dat voortgekomen is als resultaat uit een enquête of een ander onderzoek.
Er zit een klein verschil tussen beide uitspraken, maar het levert een gigantisch groot verschil op in de perceptie bij de klant/lezer.
Gebruik afbeeldingen
In de tijd van de digitalisering is het aan te raden om afbeeldingen, illustraties, grafieken en tabellen te gebruiken. Niet alleen maar een platte tekst dus. Onderzoek heeft uitgewezen dat het brein dergelijke beelden tot 60.000 keer sneller kan verwerken dan grote lappen tekst. Vat de tekst dus samen in handige illustraties en voeg desnoods foto’s toe van de werknemers van jouw bedrijf. Dat zorgt voor een band met je klanten/lezers. Daarnaast dragen afbeeldingen bij aan SEO.
Wees persoonlijk
Veel klanten hechten tegenwoordig nog steeds veel waarde aan persoonlijke aandacht. Met een goede ‘over ons pagina’ kan je hier al de eerste punten mee scoren. Op de ‘over ons’ pagina moet namelijk echt naar voren komen hoe de bedrijfscultuur is en hoe je echt bent.
Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de emotie van ‘likeability’ de belangrijkste is. Het is derhalve dus van groot belang dat de mensen jou leuk vinden, voordat ze zaken met je gaan doen. Deze likeability kan je vergroten door een persoonlijke ‘over ons’ pagina te hanteren.