Of je nu online producten via een webshop gaat verkopen of offline producten in een fysieke winkel, de verkoopprijs van de producten is een belangrijk onderdeel! Maar hoe bepaal je de verkoopprijs? Dat is niet altijd even makkelijk. In grote lijnen zijn er drie factoren om rekening mee te houden: je kosten, je marge en je concurrenten. Wij lichten deze drie factoren graag voor je toe!
De kosten
Als je je productprijzen gaat bepalen, dan is belangrijk om eerst te kijken naar de kosten die je maakt. Allereerst heb je de inkoopprijzen. Welke producten koop je waar in tegen welk bedrag? Vaak kun je korting krijgen als je grotere volumes inkoopt of meerdere soorten producten. De inkoopkosten zijn directe kosten. Ook heb je misschien kosten voor de opslagen en/of het verzenden van de producten. Dit zijn andere directe kosten. Ook hierbij geldt vaak dat hoe hoger je volume, hoe lager je kosten per unit worden. Ga hierbij echter uit van haalbare volumes, anders reken je met te lage kosten.
Daarnaast heb je ook indirecte kosten, dit zijn kosten die niet op productniveau maar op bedrijfsniveau spelen. Denk hierbij aan de huur van je winkel of de kosten van je online shop. Ook de boekhouder, je laptop en eventuele medewerkers zijn vormen van indirecte kosten. Deze moet je onafhankelijk van het aantal verkopen betalen en moeten dus wel terugverdiend worden door ze in de prijs te berekenen. Het vertrekpunt voor het bepalen van je verkoopprijs is dus al je kosten inzichtelijk te hebben.
Marge en btw
Als je je kosten weet, dan is het goed om na te denken over de marge die je op de producten wilt maken. Houd er ook rekening mee dat als je de producten aan particulieren gaat verkopen, je btw moet berekenen die je ook weer direct gaat afdragen. Je verkoopprijs is dus inclusief btw terwijl je hier zelf niks van ontvangt.
Je marge is het bedrag wat je wilt gaan verdienen aan de producten. Doordat je eerder je kosten bepaalt het, hoef je van je marges niks meer af te dragen. Wel betaal je van je marge nog je belasting en is deze ook voor onvoorziene kosten. Het is dus geen pure winst.
De prijs bij concurrenten
Als laatste is het goed om te kijken wat concurrenten doen; welke verkoopprijzen hanteren zij? Je kunt hiervoor marktonderzoek doen en bijvoorbeeld ook een prijsvergelijker zoals Bigshopper raadplegen. Ook kun je offline kijken waar soortgelijke producten verkocht worden en welke prijzen hierbij gehanteerd worden. Ben je vooral online actief? Dan zijn er ook handige tools die jou kunnen helpen bij het bepalen van de verkoopprijs ten opzichte van concurrenten. Zo is er bijvoorbeeld de Price Monitoring Tool. Deze bespaart je heel veel tijd bij het analyseren van prijzen want alles wordt al voor je op een rijtje gezet. Bovendien kun je makkelijk prijzen over langere termijn monitoren en zelfs over meerdere landen. Op die manier krijg je niet alleen betere inzichten, maar bespaar je ook heel veel tijd.